SZANOWNI PACJENCI !
Prawa i obowiązki pacjenta szpitala św. Leona sp. z o.o. w Opatowie
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Prawa Pacjenta
Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych
- informacji o swoim stanie zdrowia
- wyrażania zgody lub odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- tajemnicy informacji
- zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych
- zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- dokumentacji medycznej
- poszanowania intymności i godności
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- opieki duszpasterskiej
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Obowiązki pacjenta
Pacjent ma obowiązek:
- Stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego i rehabilitacyjnego, jak i w sprawach organizacyjno-administracyjnych
- stosować się do zaleconej diety,
- odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala,
- przebywać w wyznaczonych salach w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków,
- przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00 i przebywać w oddziale, każdorazowo zgłaszać pielęgniarce, położnej zamiar opuszczenia oddziału na którym pacjent jest leczony,
- stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym,
- szanować mienie Szpitala, utrzymywać ład i porządek w miejscu pobytu,
- przestrzegać zasad higieny osobistej,
- przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych,
- przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających,
- przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym,
- zabrania się leżenia w łóżku w odzieży cywilnej i obuwiu, siadania na łóżkach innych pacjentów, chodzenia bez dostatecznego ubrania wierzchniego.
- Pacjent jest współodpowiedzialny za zachowanie osób go odwiedzających.
- Pacjent ma obowiązek nie wychodzenia poza teren Szpitala.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów, jak również w czasie obchodów lekarskich oraz w czasie trwania ciszy nocnej.
- Pacjent nie ma prawa zażywać samowolnie leków w czasie pobytu w Szpitalu bez zgody lekarza.
- Pacjent jest obowiązany udzielać w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia.
- Szpital nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielenia nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta.
- Za przedmioty zatrzymane przez pacjenta w sali chorych i zaginione, a także za przedmioty wartościowe pozostawione w magazynie ubrań, Szpital nie ponosi odpowiedzialności.
Jeśli jednak uważacie Państwo, że doszło do naruszenia praw pacjenta, można wówczas zgłosić naruszenie do Rzecznika Praw Pacjenta w następujący sposób:
- zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 – czynnej od pn. do pt. w godz. 8:00–18:00. (To najszybszy sposób kontaktu)
- napisać mail na adres kancelaria@rpp.gov.pl
- skontaktować się poprzez czat, który dostępny jest na stronie internetowej www.gov.pl/rp
- umówić się na osobiste spotkanie z pracownikiem w siedzibie biura
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo klikając w poniższy link:
USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta














